Statutul asociației
STATUTUL ASOCIATIEI "IMAGINEA ROMANIEI"
CAPITOLUL I
CONSTITUIRE, DENUMIRE, FORMA JURIDICA, DURATA, SEDIU
Art.1. Denumirea asociaţiei este ASOCIAŢIA IMAGINEA ROMANIEI, pe scurt IR, fiind constituita în temeiul art. 40, alin. 1 din Constituţia România, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246 din 18 iulie 2005, ca o persoană juridică fara scop patrimonial, neguvernamentala si apolitica, prin acordul de vointa al membrilor fondatori.
Art.2. ASOCIATIA Imaginea României, denumita în continuare in cuprinsul prezentului inscris "ASOCIATIE" are sediul în România, judeţul Vâlcea, municipiul Ramnicu Valcea, str. Rapsodiei, nr 7, bl.. B1, sc. A, ap. 18.
Asociaţia poate avea structuri de reprezentare în teritoriu, sub formă de filiale şi poate deschide birouri în ţară sau în străinătate în conformitate cu prezentul statut. Asociatia se poate afilia la federaţii sau confederaţii din ţară sau din străinătate, printr-o decizie a Adunării Generale.
Art.3. Durata asociaţiaei este nedeterminată, începând cu data înregistrării în registrul special al persoanelor juridice la Judecatoria Rm. Valcea.
Art.4. Asociaţia "Imaginea României" - I.R. are sigla proprie, reprezentata printr-un cerc care prezinta harta România. In interiorul cercului sunt înscrise iniţialele asociaţiei.
CAPITOLUL II
SCOPUL ŞI OBIECTIVELE ASOCIAŢIEI
Art.5. ASOCIAŢIA "IMAGINEA ROMANIEI" este o asociaţie de interes comunitar şi are ca scop promovarea şi apărarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, religie, sex, etc asa cum sunt stipulatre în "Declaraţia Universală a Drepturilor Omului" şi "Carta ONU", ca o condiţie esentiala a realizarii şi consolidarii societăţii civile din România, a promovareii unui climat de toleranţă şi respect pentru bunăstarea materială şi spirituală a întregii naţiuni.
Activitatea Asociaţiei Imaginea Romaniei, numit pe scurt IR, este circumscrisa în acest sens actiunilor intreprinse de organizaţiile, grupurile de persoane şi persoanele din România şi din alte ţări care militeaza prin mijloace nonviolente pentru excluderea violenţa de orice fel, încălcarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, a tuturor formelor de prin care este afecteată viaţa, sănătatea, statutul social, proprietatea şi intimitatea persoanelor indiferent de sex, rasa, naţionalitate sau de categorie, profesie, religie şi avere.
Art.6.Obiectivele asociatiei sunt:
1. Combaterea prin toate mijloacele a abuzurilor, încălcărilor si a violarilor drepturilor fundamentale ale cetăţenilor;
2.Acordarea de sprijin moral şi material persoanelor fizice şi juridice ale căror drepturi/ interese au fost încălcate şi sprijinirea demersurilor acestora în scopul încetarii încălcării drepturilor, precum şi inlaturarea cauzelor care au determinat si favorizat aparitia incalcarilor, precum şi obţinerea de reparaţii morale şi materiale pentru daunele suferite;
3.Desfasurarea unor activitati de educare a cetăţenilor in scopul cunoasterii drepturilor fundamentale şi respectarea obligatiilor ce decurg din acestea;
4.Promovarea in viaţa socială în relaţiile dintre cetăţeni şi organele puterii de stat centrale şi locale a spiritului care guverneaza Declaraţia Universala a Drepturilor Omului;
5.Constituirea in baza statutului asociaţiei fondatoare de birouri, filiale, sucursale ca structură în ţară sau în străinătate, cu oegane de conducere proprii si patrimoniu distinct de cel al asociatiei;
6.Finantarea unor actiuni, proiecte si programe desfasurate prin forte proprii sau în colaborare cu persoane fizice sau juridice, române şi/sau străine;
7.Colectarea de fonduri necesare pentru finanţarea acţiunilor, proiecteleor şi programelor prin derularea unor activitati cum ar fi: organizarea de spectacole, tombole, editarea de publicaţii şi alte activităţi;
8. Stabilirea de contacte şi relaţii de colaborare cu instituţii, organisme, asociaţii sau fundaţii din ţară şi/sau în străinătate care pot sprijini activitatea asociaţiei.
9.Elaborarea de comentarii scrise şi propuneri de modificare a legilor/proiectelor de legi cu impact asupra drepturilor şi libertăţilor civile;
10. Efectuarea de investigaţii extrajudiciare în penitenciare pentru a monitoriza condiţiile de detenţie;
11.Efectuarea de investigaţii extrajudiciare în cazuri de încălcari ale dreptului la viaţă, dreptul de a nu fi torturat, supus la tratamente inumane sau degradante, dreptul la libertate şi siguranta a persoanei, pe care le consideră relevante;
12.Iniţierea şi susţinerea campaniilor de informare publică pe probleme ale drepturilor omului;
13.Promovarea şi protejarea drepturilor civile;
14.Responsabilizarea autorităţilor/instituţiilor din domeniul ordinii publice şi a administraţiei penitenciarelor;
15.Promovarea măsurilor anti-discriminare;
16.Îmbunătăţirea accesului la justiţie;
17.Educarea cetăţenilor în ceea ce priveşte competenţele şi atribuţiile autorităţilor publice;
18.Informarea cetăţenilor cu privire la problrme de interes public;
19.Informarea şi educarea alegătorilor cu privire la desfasurarea procesului electoral;
20.Monitorizarea procesului electoral;
21. Educarea comunităţii şi a autorităţilor publice în ceea ce priveşte necesitatea dialogului civic;
22.Organizarea de întâlniri între cetăţeni şi reprezentanţii autorităţilor publice;
23.Organizarea de dezbateri şi sondaje de opinie cu privire la aspectele de interes public;
24.Dezvoltarea de programe în parteneriat cu autorităţile publice.
25.Implicarea activa a cetăţenilor în elaborarea deciziilor si politicilor publice;
26.Instutuirea unor premii anuale pentru activitati civice, educative, sociale, culturale;
27.Realizarea de publicatii si materiale informative;
28.Organizarea de activităţi umanitare;
29.Organizarea de colecte publice de la persoane fizice sau juridice romane sau straine;
30.Lupta împotriva delincvenţei juvenile, SIDA, droguri;
31.Acordarea de ajutoare umanitare, financiar, materiale si alimentare;
32.Organizarea de cursuri de formare profesionala în diferite domenii de activitate;
33.Realizarea se spectacole, concursuri, expoziţii, emisiuni radio şi TV;
34.Consultanta pe probleme de imagine si relaţii publice;
35.Organizarea de activităţi pentru promovarea principiului galităţii de şanse;
36.Realizarea de programe in vederea sprijinirii batranilor cu venituri mici si acopiilor si tinerilor defavorizati;
Asociaţia poate edita publicaţii de specialitate.
Art.7.Pentru realizarea scopului si obiectivelor urmarite, Asociatia Imaginea Romaniei din România - IR execută următoarele activităţi specifice:
a.Se sesizeaza din oficiu sau pe baza plângerilor şi cererilor formulate de persoane fizice sau juridice cu privire la încălcările, violarile, lezarile sub orice forma ale drepturilor si intereselor acestora si actioneaza pentru aflarea adevarului si tragerea la raspundere a celor vinovati;
b.Se adreseaza institutiilor statului abilitate sa solutioneze aceste cauze prin petitii, plangeri, sesizari, articole sau emisiuni mass-media din atara sau sin strainatate, alte forme legale de sesizare sau protest, in scopul informarii asupra stadiului si masurilor intreprinse de acestea pentru rezolvarea cazurilor si inlaturarii conditiilor care le-au generat precum si sanctiunile suferite de cei care sa fac vinovati;
c.Sprijina direct persoanele fizice şi asociaţiile/grupurile legal constituite care lupta pentru afirmarea drepturilor cetatenesti;
d.Sustine prin mijloacele specifice acţiunile oricarei persoane in denuntarea oricaror incalcari ale drepturilor cetatenesti savarsite in tara sau in afara ei;
CAPITOLUL III
PATRIMONIUL ASOCIAŢIEI
Art.8.Asociaţia are un patrimoniu şi buget propriu, constituit prin aportul în numerar al asociatilor.
Art.9.Contribuţia ulterioara a asociatilor la realizarea bugetului Asociatiei vor fi stabilite de Adunarea Generala a membrilor fondatori, în prima sedinta.
Art.10.Categoriile de surse patrimoniale sunt:
a. dobânzi şi dividende de la depunerea de fonduri disponibile, în condiţiile legii;
b.dividende de societăţilor comerciale înfiinţate de asociaţie;
c.donaţii, subvenţii, sponsorizări de la persoane fizice, asociaţii sau alte entităţi juridice din ţară şi străinătate;
d.finanţari interne sau externe pe proiecte;
e.contravaloarea serviciilor, cursurilor, taxe de participare la manifestari in spiritul scopului si obiectivelor asociatiei organizate de aceasta, inclusiv din activitatea publicistica.
f.alte venituri prevăzute de lege.
Art. 11. Sursele financiare ale Asociaţiei vor fi folosite exclusiv pentru realizarea obiectelui de activitate şi atingerii scopului propus.
CAPITOLUL IV
MEMBRII, DREPTURI SI OBLIGAŢII
Art.12.Asociatia Imaginea Romaniei - I.R. are următoarele categorii de membri:
a.Membrii fondatori - persoane fizice şi/ sau persoanele juridice care constituie asociatia si patrimoniul acesteia conform Actului Constitutiv;
b.Membri - persoane fizice şi/sau persoanele juridice care solicita ulterior inscrierea in asociatie, platesc cotizatia si contribuie la cresterea patrimoniului prin donatii in bunuri materiale sau bani ori prin activitati desfasurate in cadrul sau in folosul asociatiei;
c.Membrii de onoare - persoane fizice şi/sau persoane juridice, personalităţi marcante ale vieţii publice, care prin atitudini sau fapte isi demonstrează ataşamentul lor faţă de scopul şi idealurile asociaţiei;
d.Membrii susţinători - persoane fizice şi/sau persoanele juridice care adera la scopul asociaţiei şi care sprijină în mod semnificativ moral şi financiar scopul acesteia.
Art.13.Calitatea de membru de onoare şi membru sustinator se acordă de către Consiliul Director cu aprobarea Adunării Generale a membrilor fondatori şi se dovedeşte cu legitimatia corespunzatoare categoriei din care face parte persoana fizica şi/sau persoana juridica.
Art.14.Calitatea de membru fondator se poate pierde prin renuntare prin forma autentica dupa aducerea la cunostinta Adunarii Generale a membrilor fondatori.
Art.15.Calitatea de membru se poate pierde prin renuntarea sau retragerea acesteia de catre Consiliul Director în următoarele situaţii:
a.neachitarea cotizatiei timp de un an;
b.desfasurarea de activităţi care pot aduce prejudicii morale sau materiale asociatiei;
Art.16.Calitatea de membru de onoare si membru sustinator se poate pierde la solicitarea persoanelor fizice şi/sau juridice prin incetarea sprijinului acordat asociatiei sau se poate retrage de către Consiliu Director în situatia in care membrul respectiv desfasoara activitati ce aduc prejudicii morale sau materiale asociatiei.
Art.17.Membrii asociaţiei au următoarele drepturi:
a.sa-şi exprime opţiunea faţă de proiectele şi deciziile luate de conducerea asociaţiei;
b.să participe la activităţile organizate de asociaţie în condiţiile stabilite de programul fiecarei activitati;
c.să fie recompensaţi pentru activitatea deosebita desfasurata in folosul asociaţiei;
Art.18.Membrii asociaţiei au urmatoarele obligatii:
a.sa respecte statutul, regulamentele si hotararile conducerii asociatiei;
b.să achite la timp obligaţiile financiare pe care si le-au asumat;
c.să participe la acţiunile la care au fost nominalizati;
d.să contribuie la promovarea imaginii asociaţiei şi la indeplinirea scopului acesteia
CAPITOLUL V
STRUCTURA ORGANIZATORICA A ASOCIAŢIEI
Art.19.Organele de conducere ale asociaţiei sunt:
a.Adunarea Generală a membrilor fondatori - este organul suprem de conducere al asociatiei;
b.Preşedintele ales prin votul membrilor Adunării Generale a membrilor fondatori, pentru o perioadă de cinci ani;
c.Consiliul Director, din care fac parte: un preşedinte, un prim-vice-preşedinte şi un secretar general.
Art.20.Atributiile Adunării Generale a membrilor fondatori:
a.Decide modificarea statutului şi actului constitutiv al asociaţiei;
b.Stabileşte strategia si obiectivele generale ale asociaţiei;
c.Decide înfiinţarea de birouri, filiale, sucursale în conformitate cu legislaţia;
d.Alege si revoca membrii Consiliului Director;
e.Alege si revoca cenzorul sau comisia de cenzori;
f.Aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţia financiară;
g.Decide dizolvarea sau lichidarea asociaţiei, precum şi destinaţia bunurilor rămase după lichidare;
h.Controleaza activitatea Consiliului Director si a cenzorului sau comisiei de cenzori;
i.Îndeplineşte orice alte atribuţii legale;
Art. 21. Adunarea Generală a membrilor fondatori se întruneşte în şedinţe ordinare şi extraordinare.
Sedintele ordinare sunt anuale iar convocarea Adunarii Generale a membrilor fondatori se face de către preşedintele asociaţiei cu cel puţin 10 zile înainte de data stabilită.
Sedintele extraordinare se convoaca, justificat, la solicitarea a cel puţin 50% din membrii fondatori ai asociaţiei. Preşedintele asociaţiei este obligat să notifice membrii fondatori, cu cel puţin trei zile înaintea datei stabilite. Notificarea va include data, ora, locul, ordinea de zi şi alte documente necesare desfasurarii lucrarilor adunarii. Propunerile pentru includerea pe ordinea de zi a unor probleme se pot fiace de către membrii fondatori, cu cel puţin cinci zile înaintea datei stabilite pentru desfasurarea adunarii extraordinare. Adunarea Generala a membrilor fondatori este statutar constituită în prezenţa a cel puţin 50% + 1 din membrii. Hotararile Adunării Generale a membrilor fondatori se adopta cu majoritatea membrilor prezenti, cu excepţia hotararii de dizolvare a asociaţiei, care se adoptă cu majoritatea membrilor fondatori.
Hotararea Adunării Generale a membrilor fondatori cu privire la modificarea şi completarea statutului asociaţiei se adoptă cu 2/3 din numărul total de voturi. Hotararile şi procesul-verbal de adunare sunt semnate de preşedintele adunării şi de un alt membru desemnat de adunare. La sedintele Adunării Generale a membrilor fondatori pot participa şi alţi invitaţi, care, insa, nu au drept de vot.
Art.22.Consiliul Director este organul executiv de conducere al IR, care asigura punerea in practica a hotararilor Adunării Generale a membrilor fondatori. Din Consiliul Director fac parte un preşedinte, un prim-vice-preşedinte şi un secretar general. Membrii Consiliului Director sunt aleşi de către Adunarea Generală a membrilor fondatori pentru un mandat de cinci ani putand fi realesi dar nu mai mult de trei mandate consecutive (cu excepţia cazurilor de incompatibilitate intervenite în această perioadă).
Preşedintele Consiliului este si preşedinte al Adunării Generale a membrilor fondatori.
Preşedintele asociaţiei are următoarele atribuţii:
a.Gestionează şi controlează activitatea membrilor Consiliului Director şi aparatului tehnic de specialitate;
b.Urmăreşte realizarea deciziilor Consiliului Director;
c.Urmăreşte aplicarea si respectarea ROI si de organizare si functionare al asociaţiei;
d.Angajează asociatia in mod legal şi o reprezintă în relaţiile cu terţii;
e.Asigura legatura asociatiei cu alte persoane juridice din ţară şi străinătate;
f.Supraveghează buna funcţionare a tuturor serviciilor, departamentelor, birourilor, filialelor şi sucursalelor;
g.Detine dreptul de prima semnatura in actele financiar-contabile;
h.Întocmeşte organigrama, statul de funciuni si salarizarea personalului;
i.Angajează şi concediaza personalul salarizat in conditiile legii;
j.Hotaraste promovarea salariatilor si acordarea de premii sau penalizari, dupa caz;
k.Asigură achiziţionarea bunurilor şi contractarea serviciilor necesare pentru buna desfasurare a activităţilor asociaţiei.
Art.23.În exercitarea competentelor sale, Consiliul Director are urmatoarele atributii principale:
a.Prezentarea in Adunarea Generală a membrilor fondatori, periodic, de rapoarte privind activitatea desfasurata;
b.Prezentarea la Adunarea Generala a membrilor fondatori, periodic, a situatiei financiare anuale si a proiectului de venituri si cheltuieli;
c.Executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
d.Decide schimbarea sediului asociaţiei;
e.Aprobă programele propuse de membrii asociaţiei sau alte persoane fizice şi/sau persoane juridice pentru realizrea scopului şi obiectuui de activitate al asociaţiei;
f.Aprobă recompensele membrilor, în limita fondurilor prevăzute în bugetul de venituri si cheltuieli:
g.Indeplineste orice alte activitati stabilite de Adunarea Generala a membrilor fondatori; In cazul în care un membru al Consiliului Director nu îşi îndeplineşte obligaţiile care îi revin în conformitate cu ROI şi in fişa postului, acesta poate fi revocat din funcţie la propunerea presedintelui.
Art.24.Controlul activităţii asociaţiei se asigura de către un cenzor sau o comisie de cenzori, care are următoarele atribuţii:
a. verifica realitatea si legalitatea executarii bugetului de venituri si cheltuieli, informand despre aceasta Adunarea Generală a membrilor fondatori;
b. controleaza valorile patrimoniale verificand existentul conforn inventarelor si realitatea datelor din evidenta cintabila si bilanţ;
c. Verifica activitatea financiar-contabila si gestionarea patrimoniului acesteia;
d. Consemneaza constatarile rezultate din controale si verificari intr-un registru special sub forma de note sau procese-verbale impreuna cu concluziile si recomandarile ce se impun;
e.Participă la şedinţele Consiliului Director fără drept de vot;
f. Indeplineste orice alte atributii cu privire la controlul disciplinei financiare şi economice şi apărarea intereselor economice, la cererea expresă a oricărui membru al Consiliului Director;
g. Întocmeşte rapoarte pe care le prezinta Adunării Generale a membrilor fondatori;
h. Indeplineste alte atribuţii stabilite de Adunarea Generala a membrilor fondatori.
CAPITOLUL VI
DIZOLVAREA SI LICHIDAREA ASOCIATIEI
Art.25.Asociatia se dizolva in urmatoarele situatii:
a)de drept;
b)prin hotararea judecatoriei;
c)prin hotărârea Adunării Generale a membrilor fondatori ai Asociaţiei.
Art.26.Dizolvarea de drept are loc în următoarele situaţii:
(a)realizarea sau, după caz, imposibilitatea de a atinge scopul pentru care a fost constituita daca în termen de trei luni, de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;
(b)incapacitatea constituirii Adunarii Generale a membrilor fondatori sau a Consiliului Director, în conformitate cu Statutul Asociaţiei, dacă această situaţie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, Adunarea Generală a membrilor fondatori sau după caz, Consiliul Director trebuia să se constituie;
(c)reducerea numărului de asociaţi sub limita fixată de lege daca acesta nu a fost completat timp de trei luni;
Constatarea dizolvării se realizeaza prin decizia instanţei de judecată în a cărei jurisdicţie se află sediul Asociaţiei, la cererea oricarei persoane interesate.
Art.27.Asociaţia se dizolvă prin hotărâre judecătorească, la cererea oricarei persoane interesate.
(a)atunci când scopul sau activitatea Asociaţiei au devenit ilicite sau contrare ordinii publice;
(b)atunci când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
(c)atunci când asociaţia urmăreşte un alt scop decât cel pentru care a fost stabilit;
(d)în cazul în care Asociaţia devine insolvabila;
(e)daca Asociaţia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse urmeaza sa desfasoare activitati pentru care, potrivit legii sunt necesare autorizatii admnistrative prealabile si acestea nu au fost obtinute;
Instanţa care va decide dizolvarea este judecatoria in circumscriptia careia asociatia isi are sediul.
Art.28.Asociaţia poate fi dizolvată prin decizia Adunării Generale şi a membrilor fondatori. În termen de 15 zile de la data şedinţei de dizolvare, decizia adunării generale a membrilor fondatori se depune la judecatoria în a cărei circumscripţie teritorială isi are sediul, pentru a fi inscrisa în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
Art.29.În cazul dizolvarii asociatiei, bunurile rămase în urma dizolvarii nu se pot transmite catre persoane fizice. Aceste bunuri pot fi trimise catre persoane juridice de drept public cu scop identic sau asemănător, prin hotararea Adunării Generale a membrilor fomdatori, în termen de şase luni de la încheierea procedurii de lichidare, în caz contrar urmand să fie atribuite de instanţa competentă unei persoane juridice cu scop identic sau asemănător.
Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de predare-preluare.
Art.30.Lichidare
În cazurile de dizolvare prevăzute la art 26 şi 27, lichidatorii vor fi numiţi prin insasi hotararea judecatoreasca.
În cazul dizolvării prin hotărârea Adunării Generale a membrilor fondatori, lichidatorii vor fi numiţi de către Adunarea Generală a membrilor fondatori sub sanctiunea lipsirii de efecte juridice a hotararii de dizolvare.
În toate cazurile, mandatul Consiliului Director încetează odata cu numirea lichidatorilor.
Lichidatorii pot fi persoane fizice sau juridice autorizate în condiţiile legii.
Art.31.Obligaţiile lichidatorilor sunt prevăzute în art. 62-71 din OG 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246 din 18 iulie 2005.
CAPITOLUL VII
MODIFICAREA ACTULUI CONSTITUTIV SI A STATUTULUI ASOCIATIEI
Art.32.Modificarea actului constitutiv şi/sau a statutului asociaţiei se face prin înscrierea modificării în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul asociatia cu aplicarea corespunzatoare a dispoziţiilor articolului 8-12 de OG 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea. 246 din 18 iulie 2005.
Cererea de înscriere a modificarii va fi insotita de hotararea Adunarii Generale a membrilor fondatori, iar în cazul unor modificări în sediului, Consiliului Director.
Demersurile pentru autentificarea procesului-verbal şi inscrierea modificării se intreprind de Consiliul Director. Pentru efectuarea formalitatilor la notarul public nu este necesara prezenta altor persoane decat a celei desemnate prin procesul-verbal de catre Consiliului Director.
Consemneaza in conformitate cu Statutul,
Presedinte Asociatia “IMAGINEA ROMANIEI”